среда, 23 ноября 2016 г.

Wendy Davis 'Sneakers

Anna:  Boy, jeg er trøtt, Haley! Spør meg hvorfor jeg er så sliten.
Haley: Hvorfor er du så sliten, Anna?
Anna: GODT. Jeg var oppe sent den andre natten ser en ganske spennende filibuster. Da var jeg på mine føtter hele dagen arbeidsforhold. Jeg har en dag jobb i retail-jeg er ikke bare vakre forfatter du ser foran deg. Når du er på føttene, har du må ha noen gode sko, og ... Jeg er veldig trøtt, jeg prøver bare å komme opp med en god overgang.
Haley: God overgang!
Anna: Takk.
Haley: Og se, nå snakker vi om joggesko og filibusters! Så. Hva jeg likte om det faktum at Wendy Davis kom til gulvet i Texas Senatet iført joggesko, var at det var en av disse øyeblikkene der valget av klær markerte hennes intensjoner.
Anna: Høyre.
Haley: Hun kom forberedt på å gjøre hva som måtte få gjort, vet du?
Anna:  Mm-hmm.
Haley: Det var en svært fremtredende symbol. En kvinne i politikken vanligvis ikke ville pare henne hyggelig, smakfull blazer og matchende skjørt med joggesko.
Anna: Jeg elsket akkurat slik det så ut. Jeg elsket å se måten hun stylet det, fra det formelle dress til disse lyse rosa vakre sko. Det fikk meg å tenke på hvordan kvinners virksomheten slitasje er utformet, og jeg tenker på å være rettferdig, det er ikke som menn viser seg å jobbe i svette og whatnot, men de har ingenting som virkelig matcher ubehag av hæler. Og jeg elsker høye hæler, og jeg er en høy hæl apologet, men de er egentlig ikke egnet for å stå på føttene for lange perioder av gangen. Heels, mann!
Haley: Yeah! Patriarkatet! Og snakker av patriarkatet i dette tilfellet spesielt, men åpenbart jeg alltid elsker å snakke om patriarkatet-det var så mye samtale, så snart Wendy begynte å snakke, som er koblet til hennes joggesko. Og det er noe jeg gjorde elsker, fordi det var et eksempel på folk tenker kritisk om sko utover, "Oh well, dette er bare noe du bruker for å dekke dine føtter." Disse joggesko betydde noe. De mente at hun var der for virksomheten og ikke dumme shitty normale politikk virksomhet. Hun sto på føttene, uansett hva, for å bekjempe denne regningen.
Anna: Jeg tror det er et spørsmål om hvordan vi nærmer snakker om joggesko, så vi ikke diskuterer hva en kvinne som skjer for å være en offentlig person hadde på seg på bekostning av hva hun sa.Hillary Clinton har sagt at hvis hun ønsker å gjøre forsiden av nyhetene, har hun bare å endre sin frisyre . Hvis Senator Davis ønsker å gjøre cover av New York Times , har hun til å bære rosa joggesko.Men joggesko hun hadde på seg var fin, ny, og de var sjokkrosa, og bruk dem var en bevisst avgjørelse.
Tydeligvis var hun klar over at hun kom til å bli sett på, og jeg tror det var en så kraftig avgjørelse å ta, for å være unapologetically feminine om det. Fordi hun er en kvinne i et rom fylt med menn, er hun en kvinne som prøver å ta makten tilbake fra menn, hun er en kvinne som forteller historiene til andre kvinner, tilbringer tretten timer å snakke med stoppe regningen, og hun gjør det i lys rosa sko, som er slags fantastisk. Jeg prøver å tenke på et bedre ord.
Haley: Jeg tror fantastisk er helt riktig. Jeg ønsker å snakke om hvordan joggesko selv er morsomt, fordi joggesko er en slags ingenting element. Joggesko og jeans og t-skjorter, de er standard klær eks. Men i dette tilfellet, de virkelig stod ut som uvanlig. Sneakers, for meg, har alltid virket som den type element som virkelig er avhengig av sin sammenheng, som jeans, som kan være like blå bomull og kan også detaljhandel for $ 400.
Jeg føler at jeg har en tendens til å tenke på joggesko som noe du har på deg når du pendler på t-banen, og si, bære hæler i vesken til kontoret jobb. Dvs hva joggesko er ment for, tror jeg, hvis du er en bestemt type arbeider kvinne. De er for å trene og andre praktiske ting. Men på baksiden, sist gang jeg var i SoHo, jeg hadde tenkt å gå til Nike butikken bare for å se deg rundt, og jeg kan ikke engang komme i. Det var en linje av mennesker rundt blokken venter på utgivelsen av noen premie sneaker, vet du, for status for den. Det er en lang dokumentert historie sneaker kultur og joggesko som statussymboler. Jeg bare elsker måten alle disse forskjellige paralleller kan eksistere i denne type sko, og jeg liker også hvordan det ville ha gått tapt hvis Senator Davis hadde bare slitt et par loafers i stedet.
Anna: Høyre.
Haley: Hvilken ville ha vært like komfortabel, kanskje, men ville ikke ha hatt samme betydning.
Anna: Fram til for et par år siden, jeg hadde ikke engang et par joggesko. Mine casual sko var bare leiligheter eller støvler. Men da jeg var servitør, jeg endelig gikk ut og kjøpte et par svarte Pumas. Min nåværende retail jobb er på et to-etasjers bokhandel, og jeg må bære mye av tunge esker med bøker.Jeg bærer søte kjoler å jobbe, men jeg vil vanligvis bære min Pumas med dem. Forrige måned, da jeg gikk på denne første date med denne fyren, jeg ønsket å se kul, men jeg kom rett fra jobb. Jeg hadde denne nye skjørt, jeg hadde min makeup gjort og denne søte skjorte på, og jeg hadde det med mine joggesko. Bare en av de tingene der jeg tenkte, "Jeg er en travel forretningskvinne som jobber flere jobber for å støtte mine kreative bestrebelser, så jeg kommer til å bruke disse skoene selv når jeg går ut." De er ikke hot pink, men de er nødvendige for å få jobben gjort. Kjøpe disse joggesko var første gang på lenge at jeg har kjøpt klær for rent praktiske grunner.
Haley: Men det ble automatisk en mote element for deg, fordi du er bare en mote person.
Anna: Ja! Fordi jeg trengte noe å ha til en dato sentrum, men nå er de også noe jeg bruker regelmessig til SLITT -min moteblad jobb på de dagene jeg ikke er på min retail jobb.
Haley: På samme måte når du bærer et par joggesko, på deg de aldri kommer til å se ut som en grei, utilitaristisk beslutning. Det er alltid kommer til å være noe som du gjør til noe moteriktig. Wendy Davis, var ikke bare kommer til å kle seg som en forretningskvinne iført joggesko på vei inn på kontoret. Det var alltid kommer til å være et symbol på politisk makt fordi hun har oppnådd en utrolig grad av politisk makt akkurat nå. Skoene ble egentlig knyttet til det, tror jeg.
Anna: I den åttende utgaven av WORN- skoen problemet -det er en artikkel om sneaker. Her er en kort historie, så vi er alle fanget opp: introdusert i 30-årene og 40-årene som en basketball sko, i vare i 1970 som en stor del av hip-hop-kulturen, med sneaker samle begynner på samme tid. Innsamling vil gå til bruktbutikker, prøver å finne sko som ingen andre hadde. Nike og Adidas tatt på, og de begynte å markeds flere og flere joggesko som var mindre om praktisk bruk, som for å spille basketball, og mer om noe rent stilig. Det finnes en hel utstilling om historien til sneaker på The Bata Shoe Museum i Toronto akkurat nå.

Så jeg tenker, hva betyr det at senator Davis har på seg designer joggesko for å snakke om kvinners rett til å ta egne valg i 2013? De joggesko er ment å støtte henne, for å vise at hun mener alvor, for å vise at hun er klar til å misbruke kroppen hennes, å stå og snakke i elleve timer uten hvile, en slags tortur, for å hjelpe kvinner over hele Texas kontrollere sine egen bodies-Det var et vendepunkt i slutten av 1980 og begynnelsen av 1990, da Spike Lee og Michael Jordan gjorde Nike reklame. Du hadde disse to ikoniske figurene, Michael Jordan på toppen av sin karriere, og Spike Lee på vei opp, og deretter disse reklamer skapte en sammenheng mellom joggesko og disse to spesifikke prominente figurer: den mest kjente utøveren i verden, og en filmskaper som også var en frittalende aktivist om marginalisering av svarte mennesker i Amerika. Nike visste dette, og visste hvordan å kapitalisere på deres tilknytning til hip-hop og basketball. De ville med vilje markedsføre sine sko som et statussymbol.
Haley: Men hun gjorde dette en konsesjon med hennes føtter, ikke sant?
Anna:  Høyre.
Haley: Liker, hun var ikke til å sette henne fysiske kroppen gjennom helvete på toppen av det hun allerede profesjonelt binde seg til, men hun kommer til å ta nødvendige forholdsregler for å beskytte føttene.
Noen ganger tenker jeg på dette veldig trist virkelighet i politikken, noe som også gjelder for mote, som er at de minste, mest grunnleggende tegn på fremgang er ofte ikke engang fremgang, prøver bare å holde ting som de er. Men det er de trinnene som er mest analysert, den mest debatterte. Så jeg vil ikke avvise det hun hadde på seg som noe som bare "spiller ingen rolle" fordi våre klær valg alltid saken. Når du er en kvinne i politikken, det er bare så mye kreativitet du har lov til i dine antrekk. Så selv når hun ble tøye reglene hun hadde fortsatt å være virksomhet på toppen.
Anna: Og det bare så interessant for meg at den måten å kle respektabel i dag betyr vanligvis dressing i dress. Mange av de ideelle "profesjonelle" antrekk tendens til å se ut som hva en rik, hvit mann ville bære til kontoret. Jeg mener, Wendy var kledd i en feminin måte, ble hun kledd profesjonelt, men selv hennes joggesko var rosa. Dette er noe kvinner i maktkamp med hele tiden. For å bli tatt på alvor; men de blir kritisert for å være for feminin eller ikke være feminine nok, som er en annen grunn til den rosa joggesko er så kraftige.
Jeg var også tenker den andre store rockestjerne av den kvelden, Senator Leticia Van de Putte, som hadde alle applaudere og juble, dette virkelig fantastiske øyeblikk. Men da jeg hadde dette øyeblikk hvor jeg var som, vel, hva var hun på seg da? Jeg hadde lagt et bilde av henne på Rookie Tumblr , dette bildet av henne snakke, og deretter innså at det var fra en annen hendelse. Jeg kunne ikke engang huske hva Wendy hadde på seg natten av filibuster, utover hennes sko. Det eneste jeg husker at noen hadde på seg i går kveld, mann eller kvinne, var de rosa joggesko. Det er delvis fordi jeg hørte på hva som ble sagt, men det er også fordi Wendy var den eneste som dro fra den tradisjonelle politiske antrekk. Jeg tror også klær er en slik avslørende aspekt av karakter og fortelling. Det er somSeamus Gallagher illustrasjon på Tumblr som Fiona postet i sin artikkel , som har blitt et symbol for hele arrangementet. Som, når den uunngåelige Oscar-Bait-y "Stå Med Wendy" film starring Hilary Swank kommer ut fem år fra nå, som kan være plakaten.
Haley: Yeah. Jeg tror at hvis vi skulle spørre Senator Davis hvorfor hun hadde på seg disse joggesko hun ville bare si: "Å, jeg var ikke engang egentlig tenke på det, jeg bare visste at jeg kom til å være på føttene hele dagen, så jeg plukket sko som gjorde mest fornuftig. "Men du og jeg og andre Wornettes vet det er nesten alltid en tankeprosess der, at slike klær valg ikke bare skje.
Når du er en kvinne, og spesielt en kvinne i det offentlige øye, det er en sammenheng mellom elementet du har valgt, og responsen fra folk å se på hva du velger, og noen ganger de to separate ting ikke legge opp. Jeg mener, hvis hun hadde vært iført hæler, ville noen har bemerket på hennes sko? Hvis hun hadde vært iført standard-utgaven politiker i hælene, ville historien ha vært "Hun sto for elleve timer i hæler"? Nei, fordi det er sett på som standard antrekk for kvinner. Det er standard antrekk. Hun flyttet bort fra standard antrekk og det er derfor skoene er nyheter.
Tydeligvis jeg erkjenner at når det gjelder kvinner i politikken er det så ofte om sine organer og deres klær. Det er en måte å avvise hva de sier. Så mye av samtalen ble, "Å, det er morsomt at hun er i rosa joggesko!" Som at New York Times stykke henviser til Davis som "en petite blonde," ikke engang navngi henne . Jeg kan ikke huske sist gang jeg leste "en høy, skallet mann i loafers tok stå i dag." Det skjer bare ikke. En manns utseende, spesielt en hvit mann i kraft, er sjelden opp til avhør.
Anna: Det er pussig at hæler er standard når joggesko er bare måten mer praktisk. Heels ville ha vært et latterlig valg for henne å bære. Hun ble bokstavelig talt kledd for jobben i går, men det ble en uttalelse. Jeg håper at ved å diskutere senator Davis 'klær kan vi snakke om rollen klær skuespill, betydningen av bestemte elementer og hvordan lastet de kan være som et symbol, uten å avvise sin rolle som politiker. Det er slik et farlig spill å spille, fordi fokus på klær så ofte marginalizes kvinnelige politikere, i stedet for å anerkjenne den politiske kraften som ligger til klær valg.
Haley: Og akkurat nå Wendy Davis har noen reell makt, og hennes joggesko er et symbol på den makten. Så, som, suge på den, patriarkatet.
Anna: Ja, la oss sparke patriarkalske ass. Med våre joggesko. Med våre varme rosa joggesko

Haley Mlotek er utgiver av  SLITT Fashion Journal . Hennes forfatterskap har dukket opp i SLITT (selvsagt), samt  Hazlitt  og  hårnål . Hun mener i lesing, skriving, og rød leppestift. 
Anna Fitzpatrick er en Toronto forfatter og bokhandler. Hennes arbeid har dukket opp i SLITT (selvsagt), Rookie Mag , hårnål , The Toronto Standard , og for mange ungdomsskole dagbøker som hun prøver å glemme.

Комментариев нет:

Отправить комментарий