среда, 23 ноября 2016 г.

Klipp fra klassikere: Sarah Pebbletush

Klipp fra klassikere gir deg favoritt romaner til livet som aldri før. Hver uke presenterer vi en profil av en karakter som opprinnelig dukket opp i det første utkastet av et større verk av fiksjon, men ble senere kuttet fra det endelige utkastet. Denne innsikt i hver forfatter prosess bringer en fyldigere, rikere følelse av sin kropp arbeid.

Bok: Pride and Prejudice 
Forfatter: Jane Austen
Publiseringsdato: 1813
Personlighet: Sarah Pebbletush
Pride and Prejudice har en unik plass av skillet i den litterære verden. Ikke bare har den solgt over 20 millioner eksemplarer siden den opprinnelige datoen for offentliggjøring, men det fortsetter å nytes av gjenstridige skolebarn og fiction-beundrende lesere likt. Dette arbeidet av romantisk og sosial satire ble skrevet av Jane Austen, en prest datter med en ivrig innsikt i romantiske fotspor-on på det engelske samfunnet.
Romanen følger Bennets, en familie av beskjedne midler som bor i en fiktiv Hertfordshire by nær London. De består av en put-upon, emosjonelt fraværende far, en nedlatende, vulgær mor besatt av å lage gode ekteskapelig kamper for sine fem døtre, Jane, Elizabeth, Mary, Lydia, og Kitty.
Vi ser Bennet verden gjennom øynene til den intelligente, vagt trett, og sardonisk protagonist, Elizabeth. Gjennom Eliza (som hun kalles av hennes fortrolige) lærer vi av romanens eggende hendelse: ankomsten av en velstående ungkar nabo, Mr. Bingley, som tar opphold i nærheten staselige hjemmet til Netherfield Park.
Mrs. Bennet gjør sitt beste for å gifte bort en av hennes døtre til gentleman i spørsmålet, en plan som setter inn tiltak en rekke romantiske omveltninger. Hennes eldste, Jane, forelsker seg i Mr. Bingley, men morens bøllete oppførsel nesten spoils deres lykke. Elizabeth stolthet blir såret av Mr. Darcy, den standoffish venn av Mr. Bingley, som hindrer henne i å realisere det som en god match to av dem ville gjøre. Den yngste datteren, Lydia, bringer skandale til familienavnet etter eloping med Darcy fiende, Mr. Wickham.
I et testament til sin popularitet, Pride and Prejudice ( Indiebound | Amazon ) har gytt ulike TV og filmatiske tilpasninger, inkludert en 1996 BBC miniserie som introduserte Colin Firth til et amerikansk publikum og Helen Fielding populære moderne tilpasning Bridget Jones 'Diary  som gjeninnført Colin Firth, bare i tilfelle noen hadde glemt. [1. Mindre kjente tilpasninger inkluderer barnas bildebok Nobody Likes Mary: Mary, Nok , Jennifer Parker Domes, pint-sized Puffin Press, 1983.]
Men det er et annet aspekt av romanen ukjent for alle unntatt de mest dedikerte Austen lærde. I bokens foreløpige utkast, Austen inkludert en høyere karakter som fungerte som en barriere mellom Elizabeth og Darcy. Dette tegnet-Sarah Pebbletush-har blitt identifisert av kultur teoretikere og kritikere som den første iterasjon av den populære romantiske komedien trope, [2 "den ubemerket beste venn.". Jeg skal være der for deg: Venn fra Falstaff til venner , Derek Lemur Lions, Dakota Bookery Press, 2009.]
Den arving til en betydelig formue kjøpt opp av sin far, oppfinneren og produsenten av "Pebbletush spyttefontener," hva Sarah manglet i nåde og form, hun gjorde opp for i ribald humor og et godt hjerte. [3. Det er et kritisk argument at dette tegnet var basert på en venn av Austens, chamberpot arving Lady Maria Stoneybottom av Small Handfoot, Hampshire.] Beskrevet av Elizabeth som "mørk, og fylle hennes dårlige kors nær sprengning, med fyrstikk-end øyne og en latter som kuk ved daggry, "Sarah var ikke en skjønnhet. Elizabeths uncharitable beskrivelse går for tre sider med sjokkerende grusom prosa, som står i sterk opposisjon til tonen av heltinnen senere lesere ville komme til kjenner og elsker.
Pebbletush sin første opptreden i romanen foregår under den beryktede festen scenen på Netherfield.For å feire hans flytter inn i nabolaget, kaster Bingley en samling for lokalbefolkningen, med slag og dans. Det er på dette møtet at Darcy fornærmelser Elizabeth, som begynner sin romantiske misforståelser. Men i det opprinnelige utkastet, Sarah også deltok på festen, som fungerer som Darcys "amie d'ailier" [4. Ordrett oversettelse: "en venn av vingen."], Tale ham til bedre humør ved å bære det krystall punsj bolle som en lue.
Når Sarah fanger Darcy sturer, hun gjør sitt beste for å oppmuntre ham til å danse med "en av de mange utmerket viste seg damene her." Darcy tar umbrage på dette og bruker sin ire som en unnskyldning for å fornærme Elizabeth. Opprinnelig ble Sarah forslag om at han tar "noen" til dansegulvet ment å understreke shopping tur Sarah hadde tatt dagen tidligere for å kjøpe dans tøfler i et forsøk på å fange Darcy oppmerksomhet. [5. "Jeg skal ha grått,» ropte Sarah til operatøren. «Grey er Darcy favoritt farge. Hvorvidt dette var sant, ingen kan si, som Sarah var ganske fargeblinde. "  Pride and Prejudice , Draft 1, s. 37, Jane Austen, 1812.]
Det antas at Austen skåret Pebbletush i frykt for at hun sløv, trofast natur og godt hjerte kan omdirigere leserens sympati fra Elizabeth. I det første utkastet, er det ikke Darcy som henter Lydia og Wickham fra det ukjente, men Sarah. Hun gjør reisen vite hvordan Darcy hater å "gjøre ting", og som ønsker å spare ham smerte. [6. "Historie er Hipsters," Lon MacVie, Urbanologie Press, 2011.] Så livredd for at hennes følelser vil ikke bli returnert, Sarah gifter seg raskt en gammel ungarsk teller, når fru Bennet høylytt annonserte hennes mistanker om Sarahs intensjoner. Tellingen umiddelbart dør av pleuritt. Forskere som har lest det første utkastet av Darcys frieri til Elizabeth, hvor Sarah står ved hans side for å fortelle vitser for å lette stemningen, anser det som en av de mest tragiske scenene i det 19. århundre fiksjon. [7. "Du hadde meg på God Morrow: tearjerkers fra Austen til Efron-How Do You Like Me Now, Derek '' Vanessa Lemur Lions, Self-publisert, 2012.]
Austen selv synes å ha vært på litt av et tap for hvordan hennes opprettelse ville bli best utnyttet i romanen. Det er frittstående fragmenter av tekst som indikerer hun kjempet for å finne et sted for Sarah i noen tid. En forlatt sekvens med tittelen "Hvori Sarah gjør Eliza Mer forførende" detaljer i et overraskende moderne mote Sarahs forsøk på å "endre ansikt" av praktisk Elizabeth for å gjøre henne mer forlokkende for Darcy, kjent for moderne lesere som "make montage. "
Ytterligere fragmenter der det eneste formålet synes å være å finne et sted for Sarah i historien er enda mer forvirrende. Det mest frist inneholder et kapittel hvor Sarah og Bingley forelsket, bare for normalt rolig Jane å drukne Sarah i en bolle med avkjølt laks kokes under en piknik foredrag på Pemberley. [8. "Histrionics, Hijinks, og hvordan de Spiste," Helen Poulet, spisested i dag , Issue VIXV 1998.] Dette segmentet er ikke sjokkerende for leserne alene. Baade, den fragment aktuelle funksjoner mer redaksjonelle notater enn noen annen, inkludert "???" i Austens egen hånd flere ganger i margen.
Til syvende og sist, snarere enn å trekke fokus fra hovedpersonen, eller kjøre en sekundær karakter til mord, Austen fjernet Sarah helt fra teksten. I hennes sted, la hun jo mer åpenbart onde Caroline Bingley. som er ivrig etter både å oppmuntre sin bror til å dirigere sine romantiske oppmerksomhet hvor som helst, men på Jane, og å skaffe Darcy hjerte-og spådoms for seg selv.
Mens Sarah Pebbletush ikke pryde sidene i en av Englands store romantiske romaner, er det liten tvil om at hennes eksistens alene tjener til å demonstrere Austen evolusjon som forfatter av satire. Man kan gå så langt som å si at begrepet "chick lit" og "la oss gå på shopping" seg selv skylder en gjeld av takknemlighet til Ms Pebbletush.

Комментариев нет:

Отправить комментарий