среда, 23 ноября 2016 г.

Den Morgentaler Serie: Joanne Story

Etter dødsfallet til Dr. Henry Morgentaler 29. mai 2013 nådde vi ut til en rekke kanadiske kvinner i alle aldre til å be om sine minner og tanker om emnet av sitt liv, arbeid og arv. Få hadde møtt ham, hadde alle meninger. Her er en. - Ed.
Jeg hørte nyheten om Dr. Henry Morgentaler død som jeg kjørte de 34 kilometer inn i arbeidet. Jeg hadde forventet følelsen lei av hans død; Han ruvet store i livet mitt, selv om jeg bare hørt ham snakke i person en gang. Jeg hadde ingen anelse om hva han hadde gjort i denne siste tiåret, men jeg mistenker at han var fortsatt utfører abort inntil han ikke kunne se lenger. Minst, det er det jeg liker å tro. Han var 90 år gammel.
Jeg følte meg overraskende, ikke bare trist, men ekstremt ut av sorterer, og hadde en vanskelig tid å konsentrere seg om arbeidet for hånden den dagen og i flere dager etter.
Første gang jeg hørte Morgentaler snakke på en lørdag morgen i 1980 på en pro-choice samling i Kingston. Jeg hadde nylig tatt en jobb som administrerende direktør i et lokalt krisesenter for mishandlede kvinner, og selv om jeg hadde tilbrakt mesteparten av tiden min før det utfordrende Klasse som aktivist i Toronto, ble jeg gradvis kommer til å se meg selv som en feminist. Jeg endelig følte at jeg hadde funnet et hjem. Koble feminisme og klassebevissthet gjort følelse av så mange av mine erfaringer og de av menneskene rundt meg.
Morgentaler hadde allerede vært fremme og presterer trygge aborter siden slutten av 1960-tallet til tross opplever trakassering, vold og trusler om kriminelle anklager. Tydelig at han ikke var interessert i å gjøre et stort navn eller en lukrativ karriere for seg selv. Jeg husker jeg tenkte den gang at han virket for godt til å være sant. På krisesenteret, brukte vi mye tid på å hjelpe kvinner å bygge sin knust selvtillit og en følelse av kontroll over sine egne avgjørelser. På den tiden de eneste misbrukere jeg så var menn. Ofrene var alltid kvinner. Dette gjorde mitt verdensbilde på den tiden veldig enkelt: kvinner var god og menn var ille.
Morgentaler var et mysterium for meg, en selvmotsigelse - en uselvisk, hjelpsom mann - men han var så ekte og veltalende og trygg i sin tro på at jeg kom til å tro at han var the real thing. Han hjalp meg til å se grå, snarere enn svart eller hvit, i mine egne erfaringer, og jeg vil tro hans holdning var tydelig i mitt arbeid etter det.
Den morgenen i mai, høre ham tale, minner kom oversvømmelser tilbake. Jeg lurte på hva det ville ha vært for min beste venn hvis en Morgentaler klinikken hadde vært tilgjengelig for henne tilbake i 1972. Hun var en "god katolsk jente" som visste abort var en alvorlig synd. Hun dukket opp på døren min uanmeldt, ber meg om å hjelpe henne med å komme til New York City for å finne en lege som vil utføre en. Hun hadde vært bærer dette hemmelig for en måned og var følelsesmessig og fysisk syk av stress.
Vi syklet en buss over grensen til NYC (sammen, selvfølgelig), med ingen idé om hva vi skulle gjøre hvis vi ble stoppet eller kjørte inn i noen form for problemer. Jeg ble knust hjerte for henne. Det viste seg å være en lyssky affære, og kostbart - Jeg var livredd for hennes sikkerhet hele tiden, men heldigvis hun opplevde ingen komplikasjoner.
Vi har aldri snakket om det siden.
Jeg også er født og oppvokst katolikk, og som mange andre kvinner i slutten av 1960 og 1970 tok masse risiko med seksuell aktivitet. Jeg skjedd bare å være en av de heldige og unngått graviditet før, ironisk nok, var jeg gift og i min første periode av et masterstudium ved Universitetet i Toronto.Timingen var galt; Jeg rett og slett ikke ønsker å ha et barn akkurat da. En av mine klassekamerater på den tiden var i førtiårene med fire barn. Jeg husker jeg lurte på hva som var galt med meg, hvorfor jeg ikke kunne håndtere å ha enda en. Se hva hun var administrerende!
Jeg gjorde en avtale med min lege på St. Michaels Hospital, som krevde min abort skal være godkjent av en komité. For at det skal bli godkjent, det som trengs for å bli dømt "terapeutisk". Du kan gjette hva komiteen på et katolsk sykehus avgjort.
Da legen fortalte meg at jeg hadde blitt avvist, ble jeg knust. Jeg satte spørsmålet til ham: Hva skulle jeg gjøre nå? Hans svar var: "Vel, det ville ikke være så ille, ville det?" I det øyeblikket jeg innså hva han hadde gjort, han hadde bevisst ikke henviste meg ut, vel vitende om at på St. Michael ville jeg være sikker for å få et negativt svar. Han ble forsinke prosessen, håper klokken ville løpe ut og tvinge meg til å ta med barnet til termin.
Da var jeg allerede på 8 uker og ekstremt redd. Jeg visste at jeg hadde bare to valg: kamp eller flukt.Jeg la ham få det, krever han henvise meg et annet sted hvor jeg ville være trygg på et positivt svar.Etter ti dager, en obligatorisk psykiatrisk vurdering, og en annen vurdering komité, jeg hadde en "terapeutisk" abort på et annet sykehus. Jeg tok en dag av - det var en onsdag - og var tilbake på skolen torsdag morgen. Bare én kvinne i klassen visste hva som hadde skjedd, og vi er venner i dag, 35 år senere. Er fornuftig for meg.
For mange kvinner, er det fortsatt et stort stigma og masse dom om abort. Mange kvinner fortsatt bære unødvendig skyldfølelse, som er så uheldig, gitt at de har gjort den beste beslutningen de kunne ha på den tiden. Jeg innser imidlertid at min abort er en del av livet mitt som jeg har delt med svært få mennesker gjennom årene, sannsynligvis på grunn av frykt for dom eller å måtte forklare meg.
Flere år siden, fant jeg meg selv å jobbe for en åpen adopsjon byrå og elsker det. Adopsjon, spesielt en åpen adopsjon, var aldri på radaren for meg tilbake i 1978. Men det er en levedyktig og flott alternativ for mange kvinner. Betydningen av ekte valg!
Gjennom dette arbeidet har jeg også møtt noen fantastiske mennesker. Kvinner også, selvfølgelig, men de menn som søker adopsjon med sin mann (eller i de fleste tilfeller, kvinnelige) partnere virket ekstraordinære. De var ikke hengt opp på å ha sin egen sperm gjøre jobben, var svært bekymret for hva deres partnere skulle gjennom, og mer enn noe annet ville bare være foreldre. De var også åpen for å ha den biologiske mor, fødsel far og fødsels besteforeldre bli en del av sin utvidede familie.
Disse mennene tenkte på hva som var i de beste interessene til dette barnet som var i ferd med å bli født. Akkurat som Dr. Morgentaler, de er menn som er utfordrende patriarkatet, ikke bare for å støtte rettighetene til sine kvinnelige partnere som sanne likemenn, men å oppfordre andre menn til å gjøre det samme. Svart og hvitt stunts alles vekst, ofte ugjenkallelig. Jeg liker grå. Jeg er takknemlig for Dr. Morgentaler.

Комментариев нет:

Отправить комментарий